Anpassa ditt företag till COVID-19 tider

Woman Running Business From Home Working On Laptop

Det finns ingen överdrift i att säga att världen påverkas av ett högt grad av COVID-viruset. Nästan alla länder i världen har drabbats av viruset mer eller mindre.

Fallet är detsamma för företag, vissa av dem – som försäkring, hälsovård osv. – drabbades minst av viruset medan andra – som flygbolag, underhållningsindustrin, hotell osv. – fick det värsta slaget. Men framför allt återstår det faktum att världen har förändrats, och det har också sättet att göra affärer på. Och varje företagare måste anpassa sig till det nya scenariot för att hålla sig uppe i spelet i världen efter COVID.

Förändring i kundbeteende

Allt nu är byggt kring hygien och säkerhet. Människor kommer att ha en tendens att misstänka att alla omkring dem är coronavirusbärare och de kan inte skyllas på dem. Vi måste anpassa oss till nya sätt för kundbeteende.

Detta kommer att vara annorlunda för olika branscher. En utbildningsinstitution måste till exempel flytta till online-klasser i det nya scenariot. Och i framtiden måste antalet elever i ett fysiskt klassrum reduceras för att upprätthålla social distans.

Om du äger en bar, skönhetssalong eller någon sådan butik där du måste vara i nära kontakt med kunderna, kommer det viktigaste att hålla din egen personliga hygien. Du måste också se till att din arbetsplats är så ren som den kan vara. Rengöringsmedel, masker och handtvätt bör vara de nya stjärnorna på din arbetsplats. Om kunderna inte känner att din plats är ren, kan de hålla sig borta.

Även om COVID-19 hindrar dig från att se dina kunder personligen, betyder det inte att du måste hålla dig borta från dem utan kommunikation. Däremot är det tiden då du måste kommunicera med dem och låta dem veta att ni är alla tillsammans i denna kamp. Moderna kommunikationsmedel som sociala medieplattformar, videokonferenser och så vidare kan användas för effektiv kommunikation.

Se till att dina anställda är okej

Dina anställda är lika viktiga som dina kunder. En olycklig personal resulterar i en olycklig kund, så se till att du lugnar din personal om deras framtid. Hela världen har fallit in i en ekonomisk kris, och det har lett till att många företag säger upp sin personal. Detta och rädsla för pandemin kan resultera i att din personal oroar sig för deras framtid.

Om möjligt genomföra ett arbete från hemmakultur och flexibel arbetstid så att social distans kan upprätthållas på arbetsplatsen. Virtuella plattformar som Google Meet och Zoom kan användas för effektiv kommunikation när de anställda arbetar på distans. Om det visar sig att någon lider av någon sjukdom, övertyga dem att gå till en läkarundersökning.

Detta är också den bästa tiden att uppmuntra människor att få utbildning och certifieringar som hjälper dem och ditt företag.

Planering för framtiden

Viruset hotar fortfarande hela världen men det är inte för tidigt att planera för tiden efter COVID. Det kommer att ske förändringar med kunder, marknadsföring, leverans av produkter och allt du kan tänka på, och ju tidigare du planerar, desto lättare blir det att anpassa sig till förändringarna.

Med konsumenter som beslutar att spendera mindre på grund av jobbskänslighet och den ekonomiska krisen måste varumärken sätta sina huvuden ihop för att hitta sätt att få tillbaka optimismen bland kunderna. Till exempel måste återförsäljare tänka på sätt att få tillbaka traditionella kunder som har beslutat att våga sig in på online-shoppingplattformar.

Ett sätt att vinna tillbaka kunderna skulle vara genom att driva digitala initiativ med hjälp av god webb- och mobilapputveckling. På marknadsföringsfronten, om du planerar att göra giveaways och COVID-relaterade tjänster, se till att det inte kommer som en marknadsföringsgimmick. Ärlighet är av största vikt för kunderna.

Om du driver en B2B-verksamhet måste du hålla kontakten med dina kunder ständigt och övertyga dem om ett positivt resultat. Du måste vara beroende av virtuella mötesplattformar under en längre tid, så använd dessa plattformar bra för att hålla kontakten.


Vi på Marketplace tror på att kvinnliga entreprenörer förtjänar samma möjligheter i Sverige. Vi vill erbjuda möjligheten att snabbt och enkelt hitta kontors- eller butiksutrymme för att boosta företagsstart och samtidigt ge access till ett stort nätverk, värdefulla kunskaper och inspiration samt verktyg.

I juni 2020 arbetar vi en på en crowdfunding kampanj för att förverkliga vår dröm att äntligen öppna lokalen i Högdalen som kommer att vara en inkubator och plattform där användarna får affärsrådgivning och coachning, mentorskap samt kontakt med finansiärer, experter, redovisningskonsulter och jurister.

Följ vår resa på våra sociala kanaler:

Använd kampanjens hashtag #gomarketplace

Leave a Reply

ArabicEnglishSwedish